úterý 14. února 2012

Jak opravit napájecí adaptér notebooku


























Měli jste někdy problém s tím, že se vám u napájecího adaptéru rozbil kabel? Vzhledem k tomu, že celý adaptér obvykle vypadá jako souvislý blok, bez šroubů a bez možnosti jej otevřít, zdá se jako jedinou možností opravy koupě nového. Dlouho jsem přemýšlel, jak se do adaptéru dostat. Přece jen, nějak jej museli složit, tak musí jít i nějak otevřít. Nedávno jsem dostal k dispozici jeden tak rozbitý, že jsem jej už nemohl zkazit víc. Tak jsem se pokusil o násilné otevření. Výsledek? Úspěšná oprava a fungující adaptér. Pokud chcete vědět jak, čtěte dál.

Demonstrace opravy byla provedena na napájecím adaptéru od firmy ASUS, postup pro jiné adaptéry se může lehce lišit. Na otevření jsem potřeboval kladivo, plochý šroubovák a pevnou podložku.


Na fotce je vidět, že šroubovák je potřeba umístit do spoje mezi půlkami adaptéru. Poté několikrát udeřit kladivem, dokud se poloviny od sebe neodcvaknou. Toto opakovat podél celého kraje. Mně stačilo okolo poloviny adaptéru, zbytek šel již odstranit rukou.

Pokud zvládáte pájení a je vám jasné, jak nyní adaptér opravit, zbytek článku můžete přeskočit.
Kabel vedoucí z adaptéru do notebooku je tvořen černou izolací, poté stíněním, bílou izolací a vnitřním kabelem. Stínění i kabel jsou připájeny na desku v adaptéru. Proto je potřeba je nejprve odpájet. POZOR: Zapamatujte si, kde byla která část připájená! Je vhodné si adaptér někam připnout, aby se u letování nehýbal, např. do svěráku.

Po odpájení půjde z kabelu pravděpodobně sundat černá část, která je na výstupu kabelu z adaptéru (říkejme jí koncovka). Můžete jí tedy použít znovu. Odložte jí stranou a kabel zkraťte o rozbitou část. Pokud nejde kabel prostrčit zpět do koncovky, buď můžete zkusit díru v koncovce zvětšit (např. vrtákem). To mě bohužel napadlo až po celé opravě, takže jsem místo toho odstranil vrchní část izolace a prostrčil nejprve stínění a poté bílý kabel (není to zrovna šťastné řešení).


Poté je dobré zaizolovat část se stíněním elektrikářskou páskou. Nakonec je nutné obě části kabelu přiletovat zpět.


Koncovku kabelu nyní napasujte zpět do adaptéru, zavřete zpět k sobě obě poloviny krytu a máte hotovo. V mém případě u sebe obě poloviny už nijak extra nedržely, takže jsem je pro jistotu slepil izolepou (pokud si jste jistí, že jej znovu nerozbijete, bude lepší asi vteřinové lepidlo). Není to žádná krása, ale lepší, než kupovat nový adaptér...

Žádné komentáře: